Sunday, June 24, 2018


LENCANA DAN LAMBANG 2 RAMD

1.       Lambang dan Cogan Kata Pasukan. Pasukan ini menggunakan cogan kata ‘SENTIASA TUNJUK BELANG’. Di atas kejayaan pasukan ini di sepanjang darurat yang mana telah membunuh seramai 158 orang PGK, Menawan 39 orang PGK dan 59 orang lagi PGK menyerah diri, Pesuruhjaya Tinggi British di Tanah Melayu pada ketika itu iaitu Sir Gerald Templer telah mengistihar gelaran ‘HARIMAU MALAYA’ kepada pasukan 2 RAMD pada tahun 1952. Fakta ini telah disahkan oleh Profesor Dato’ Dr. Khoo Kay Lim dalam bukunya ‘DARURAT 1948 – 1960 terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka. Lambang Harimau Berjuang berlatabelakang kain warna hijau di ambil dari salah satu warna bendera Rejimen Askar Melayu Diraja. Ia melambangkan Islam yang bersesuaian dengan keanggotaan pasukan, di mana kesemua anggota menganut agama Islam dan mengamalkan pemerintahan serta perjuangan Islam.

a.         Cogan Kata. ‘Sentiasa Tunjuk Belang’ sinonim dengan gelaran ‘Harimau Malaya’ yang diberikan kepada batalion oleh General Sir Gerald Templer, Pesuruhjaya Tinggi British di Tanah Melayu pada tahun 1952, di atas kejayaan cemerlang batalion ini semasa Darurat Pertama.

 
  


 WARNA PASUKAN

b.         Warna Batalion. ‘Hijau’ diambil dari salah satu warna bendera Rejimen Askar Melayu Diraja yang melambangkan Islam sesuai dengan keanggotaan batalion di mana kesemua anggota beragama Islam dan mengamalkan pemerintahan serta perjuangan Islam.


RAGAAN PASUKAN
c.         Ragaan Utama. ‘Darurat Satu’ adalah sebuah tugu perinatan yang terdapat sebilah ‘Keris Perak’ di atasnya. Setiap penjurunya dikawal oleh replika ‘Harimau Perak’. ‘Keris’ melambangkan kepahlawanan bangsa Melayu dan kebesaran Raja-Raja Melayu. ‘Keris Perak’ yang terletak di atas tugu melambangkan tugas yang telah diamanahkan oleh Negara dan Raja-Raja Melayu yang sentiasa menjadi tonggak utama kepada anggota batalion. Di plat tugu terpahat nama-nama pahlawan batalion yang telah gugur semasa operasi. Ragaan ini dicipta secara bersama oleh pegawai dan anggota batalion ini pada tahun 1960.

No comments:

Post a Comment